Kish International Airport

ساخت فرودگاه بین‌المللی کیش در سال  ۱۳۴۹ با حضور هیئت کارشناسی متشکل از کارشناسان ایرانی و خارجی و بازدید از جزیره کیش فراهم شد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مناسبی که در جزیره کیش و ویژگی‌های طبیعی و جذاب این جزیره برای گردشگران، سواحل مرجانی و آب‌های فیروزه‌ای که اطراف آن را اشباع کرده است، این منطقه به عنوان منطقه‌ای توریستی انتخاب و برای احداث یک فرودگاه که حضور گردشگران داخلی و خارجی را تسهیل کند، زمینه ساخت فرودگاه بین المللی کیش را فراهم نمود .

ساخت فرودگاه در سال ۱۳۴۷ توسط سازمان عمران کیش آغاز شد که برای ساخت این فرودگاه مهندسان و معمارانی که مامور ساخت این فرودگاه شده بودند، با الهام از جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی برای ساخت و توسعه این فرودگاه اقدامات خود را آغاز کردند و در سال ۱۳۵۲ قسمتی از روستای ماشه که در شمال شرقی جزیره کیش واقع بود و در بهترین  مرکز جزیره بشمار می رفت را  تخلیه و در اطراف آن که به فرودگاه هم نزدیک بود بازار فرانسوی‌ها، هتل کیش، ویلاها و کاخ‌های مختلف ، تاسیسات رادیو و تلویزیون، نیروگاه برق و آب شیرین کن اختصاص دادند و در قسمت شرقی مرکز جزیره که بلندترین مکان موجود در  جزیره بود زمینه ساخت این را فراهم کردند .

البته نباید فراموش کرد که یکی از علل انتخاب این مکان برای ساخت این فرودگاه، باند نیروی هوایی بود که از قبل در آن منطقه قرار داشت و در نهایت ساخت این فرودگاه با تخصیص هزینه‌ای بسیار زیاد آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ و تا قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، ساخت فاز ۱ فرودگاه که اصلی‌ترین ساختمان این فرودگاه نیز محسوب می‌شد و قسمتی از فاز ۲ فرودگاه به پایان رسید و این فرودگاه در چندین مراسم خصوصی افتتاح شد.

جالب است بدانید که در ۷ آبان ماه سال ۱۳۵۶ با حضور شخصیت های مهم کشور در آن آن زمان ، اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش به زمین نشست و فعالیت این فرودگاه به صورت رسمی آغاز گردید.

در همان زمان به دستور دولت، بودجه بسیار زیادی هم برای توسعه جزیره کیش اختصاص داده شد و زمینه حضور گردشگران و مسافران انبوه در این جزیره فراهم گردید . در ابتدای سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه از نقاط مختلف به کیش برقرار شد و در این زمان فرودگاه کیش به یکی از مهم‌ترین و بزرگترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران تبدیل شده بود.

جزیره کیش را می‌توان یک نمونه داخلی از جزایر هاوایی دانست زیرا این جزیره به‌ خاطر زیبایی کم‌ نظیر، یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است که نه‌ تنها مسافران داخلی، بلکه تعداد زیادی گردشگران خارجی را هم به خود جذب می‌کند .

برخی از مشخصات کاربردی فرودگاه بین‌المللی کیش عبارتند از :

  • مساحت فرودگاه ۹ میلیون مترمربع
  • ارتفاع فرودگاه از سطح دریا ۳۱ متر
  • دارا بودن چهار ترمینال جداگانه
  • مساحت ترمینال‌های داخلی ۹۵۰۰ مترمربع
  • مساحت ترمینال‌های خارجی، ۴۰۰۰ مترمربع
  • فرودگاه کیش دو باند موازی با طول ۳۶۵۰ متر و پهنای ۴۵ متر است.

فرودگاه کیش هم برای پروازهای داخلی و هم برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شود و برای هرکدام از این پروازها، ترمینال‌های جداگانه‌ای ساخته شده است و از آنجایی‌که سالانه مسافران بسیار زیادی از راه هوایی در فصول مختلف سال به کیش سفر می‌کنند، این فرودگاه امکانات و خدماتی را فراهم کرده است تا بتواند از تمامی مهمان خودش به بهترین شکل پذیرایی کند.

در سال ۱۳۹۶، یک فرودگاه کوچک در جزیره هندورابی تاسیس شد که اسمش هم فرودگاه هندورابی شده. این فرودگاه در حقیقت یکی از زیرمجموعه‌های فرودگاه بین‌المللی کیش است. قبلا سفر به هندورابی فقط از طریق دریا ممکن بود اما الان سفر دریایی و سفر هوایی به جزیره هندورابی امکان‌پذیر شده است.