افرادی که در حین پرواز وظیفه هدایت هواپیما را برعهده دارند عبارتند از خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز هستند که در گذشته به دلیل پیشرفته نبودن هواپیماها نفر چهارمی نیز در کابین پرواز حضور داشت که او را ناوبر یا هدایتگر مینامیدند.
خلبان یا سرخلبان؛ وظیفه هدایت و کنترل هواپیما بر عهده این شخص است و او تصمیم گیرندۀ اصلی در مورد امور پروازی است. کمک خلبان فردی که در سمت راست خلبان مینشیند، او در این امر خطیر و حساس خلبان را یاری میکند، معمولاً در صورت مشاهده کوچکترین تغییر، نقص و … کمک خلبان، خلبان پرواز را آگاه میکند و به دستور خلبان اقدامات لازم توسط کمک خلبان برای رفع نقص یا مرحلهای جدید از پرواز صورت میگیرد.
نفر سوم که مهندس پرواز نامیده میشود در پشت کمک خلبان مینشیند. مهندس پرواز وظیفهی کنترل قسمتهای اساسی هواپیما را از نظر فنی اعم از موتور دستگاههای ناوبری سیستمهای خنک کننده،برق هواپیما و تهویه را برعهده دارد که البته امروزه با پیشرفت روزافزون علوم کامپیوتر و ورود آن به صنعت هوانوردی، مهندسین پرواز دیگر شغل خود را از دست دادهاند و وظیفۀ آنها را کمک خلبان به کمک یک کامپیوتر پیشرفته که جلوی او تعبیه شده برعهده دارد.
ناوبر در گذشته به عنوان نفر چهارم کمکی در هواپیما انجام وظیفه میکرد اما مدتی است که از Captain (اتاقک خلبان) حذف شده است.
برای پرداختن به شغل خلبانی افراد نیاز به گذراندن دورههای ویژهای هستند که با پشت سرگذاشتن امتحانات ورودی و معاینات پزشکی که از اهمیت بسزایی برخوردار است دانشجویان با گذراندن دورۀ P.P.L که مستلزم دریافت گواهینامه خلبانی شخصی است کار خود را آغاز میکنند.
در دوره یاد شده افراد با اصول اولیه پرواز و هواپیما که مدت زمان کلاسهای آن حدودا 300 ساعت است آشنا میگردند و در این دوره آشنایی اولیه با ساختمان هواپیما و موتور و نحوه کارآیی بالهای هواپیما و قسمتهای اصلی پرواز آشنا گشته و متعاقب آن آموزشهای عملی پرواز نیز آغاز میگردد و پس از طی دوره مقدماتی دانشجو آشنایی کامل با اصول و مقررات هوانوردی که در غالب انکسها و ضمائم سازمان جهانی هوانوردی ICAO است پیدا میکند.